Min historia

”Det blev för dyrt med väktare så nu testar vi Centrumsamverkan”

Örebrobutiker hejdar kriminella gäng med Centrumsamverkan

Med Centrumsamverkan och digital teknik lyckas butiksägarna i Örebro city hejda kriminella gäng som stjäl varor, langar narkotika, dricker alkohol och sprider oro bland kunder och personal i och utanför den centrala gallerian.

För ett par år sedan blev blev stölderna så många och otryggheten bland personalen så stor på Willys hemma i city, Örebro, att de var tvungna att ha ett par väktare hela dagen för att stävja situationen. De övriga butikerna i och utanför gallerian hade samma problem. Till slut insåg de att det inte skulle hålla i längden.

För dyrt med väktare

– Det blev för dyrt och så fort man slutade med väktarna kom de tillbaka och fortsatte att snatta i butiken, hänga utanför och bete sig illa, säger Lars Mattsson som är färskvaruchef på Willys i Örebro.

Att ringa polisen hela tiden fungerade inte heller.

– Vi har anmält de allra flesta stölderna men när de bara står och hänger finns det inte mycket polisen kan göra. Även om polisen kommer så är de kriminella tillbaka igen bara någon timme efter att de åkt.

Skänker mat till hjälporganisationer

För att komma tillrätta med stölderna började Willys skänka mat, som var nära utgångsdatum, till hjälporganisationer i staden.

– De som snattade för att de var hungriga slutade med det och det känns bra att de kan äta sig mätta någonstans, säger han.

Tappade kunder

Men ligorna av personer som stal, drack , var högljudda och sålde knark var kvar i området.

– Läget kändes jättejobbigt, vi tappade ju i försäljning, dels på grund av stöldvärdet, dels på grund av att äldre inte vågade sig in i butiken och föräldrar tordes inte låta sina barn komma hit och handla fredagsgodis. Vi tappade många kunder.

Hyresvärdens initiativ

Området i city har fem butiker inne i gallerian och tio utanför. Många av dem är enmansföretagare och samtliga näringsidkare hyr sina lokaler av Öbo, Örebrobostäder. Och det var hyresvärden som till slut presenterade en lösning i form av Centrumsamverkan med appen Trygve.

Kommunikationsapp för samverkan

– Hyresvärden kallade till sig alla butiker i gallerian och Per Källgården från Trygve om Centrumsamverkan, en app för butiksägare att tillammans ha koll på gänget. Jag tyckte det lät jättebra för med chatten i appen kan vi varna varandra när något är på gång, säger Lars Mattsson.

Butiksägarna började använda appen i höstas och nu har de bättre koll på de cirka 30 personer som hänger runt gallerian vid olika ställen och i olika stora grupper. 

Varnar, möts och beslutar åtgärd

– När vi ser att några av dem börjar samlas skriver vi det i chatten och meddelandet går ut till alla företagare i närheten Då kan vi göra upp om att träffas och gå och säga till dem att här får ni inte dricka eller vad de nu gör. Vi går alltid minst två personer för då vågar de inte säga emot, säger han.

Inte bara butiksägarna har appen utan även hyresvärdens personal och en väktare.

– Om någon varnat i appen för att det hänger ett par kända personer vid entrén kan någon ur personalen, som ska gå ut för en rökpaus, kolla ifall de skingrat sig och meddela läget i appen; om de skingrat sig eller ifall de börjar samlas. Då kan vi snabbt ta itu med det.

– Eskalerar det hela till att exempelvis 15 personer samlats och börjar bete sig illa så får vi info om det i chatten och då kan vi komma överens om vem som ska ringa polisen innan det börjar urarta.

Ligger steget före

Trygveappen och Centrumsamverkan har gjort att både butiksägarna och personalen har blivit mer vaksamma.

– Tanken med det här samarbetet är att hela tiden ligga ett steg före och hittills har det fungerat jättebra. Men det är klart när vi trappar ner på antalet väktare, och tiden de jobbar, så måste vi bli mer vaksamma och chatta med varandra. Med civila väktare har det gått att kunna gripa en större andel ungdomar som förhoppningsvis inte hamnar med gänget om några år, då de får känna av hur det är att bli gripen och föräldrarna får komma och hämta dem.

Ser redan effekt

För Willysbutiken har Centrumsamverkan lett till färre snatterier. I fjol låg de oförklarade stölderna på 0,5 procent, runt 300 000 kronor av en årsomsättning på 60 miljoner kronor.

– Vi ser att bara efter ett par, tre månader har det gett effekt men det gäller att ligga i och fortsätta att vara vaksam och varna varandra. Skulle det bli värre igen tar vi tillfälligt in väktare igen. Annars vore det inte en dum idé om polisen också hade appen. Även folk som bor eller jobbar här i närheten borde ha den – en telefon har alla. Ju fler vi är som hjälps åt att ha koll på gänget desto bättre.

Läs mer om Trygve Centrumsamverkan i nästa nummer av Livsviktigt Magasin.

 Text: Marie Hallencreutz

Foto: Willys Örebro

Fakta | Centrumsamverkan

  • Brottsförebyggande Information och varningar sprids mellan alla anslutna handlare, så de kriminella stöldligorna upptäcks, ertappas eller får fortsätta vidare tomhänta.
  • Tryggare arbetsplatser Händer det att personal känner sig otrygg? Med Trygve i telefonen har de hela centrumets stöd, och med Connect Shops är förste hjälpen bara ett knapptryck bort.
  • Viktiga meddelanden Genom att alla i den slutna gruppen kan sprida viktiga meddelande till alla, med push-notis på telefonen om det är akut, så får alla en korrekt lägesbild och kan agera därefter.
  • Trygghetsknappen Butiksägare och personal ska känna sig trygga på sin arbetsplats. Genom en knapptryckning kan ni enkelt påkalla hjälp eller varna personer i närheten. Tjänsten Connect Shops är särskilt anpassad för butiker och offentliga verksamheter.

Källa: Trygve

Läs mer: https://www.trygve.se/

Har du en egen historia?

BERÄTTA HÄR